Influencer Marketing
Influencer Marketing
Influencer Marketing
Influencer Marketing
Influencer Marketing
Influencer Marketing
Influencer Marketing
Nieszablonowa współpraca z influencerami
czytaj więcej
21 Oct 2022

Nieszablonowa współpraca z influencerami

Tworzenie treści w internecie już dawno przestało być formą jedynie dobrowolnego wrzucania filmików czy wpisów – teraz jest to nawet sposób na życie i karierę. Określenie “Influencer” dla zwykłych ludzi kojarzy się z youtuberami, których wideo oglądają głównie dzieci i młodzież. Na co dzień, regularny użytkownik, zazwyczaj nie dostrzega ich potencjału biznesowego, który jest już mocno wykorzystywany przez różne przedsiębiorstwa. To, co ich wyróżnia to przede wszystkim niezwykle mocne więzi z odbiorcami, czego często brakuje markom. Dlatego właśnie ten element przywiązania, community (własnej społeczności) jest kluczowy dla współpracy firm z influencerami, ponieważ dzięki odpowiedniej kooperacji, łatwiej jest zachęcić potencjalnego odbiorcę (followersa) do zakupu produktu lub usługi. 

Współpraca marek z influencerami w celach promocyjnych to nic innego jak influencer marketing. Można pod ten termin podpiąć wszelkie działania marketingowe, które z wykorzystaniem znanych osób w internecie dają efekt napędzający na przykład rozpoznawalność marki czy sprzedaż produktu lub usługi. Nie ma tutaj podziału na kategorie takie jak youtuber, tiktoker czy instagramer. Nawiązując do naszego wpisu na temat tego Jak prowadzić skuteczne współprace barterowe z influencerami można stwierdzić, że istota tego terminu nie jest wyssana z palca. Opierając się na zeszłorocznych badaniach Datareportal, prawie 85% Polaków korzysta z internetu, a ponad 68% z nich jest obecnych w mediach społecznościowych. Co więcej, przeciętny Polak ok. ponad 6 godzin i 45 minut korzystając z telefonu, z czego ok. 30% tego czasu to media społecznościowe. Takie liczby całkowicie argumentują potęgę, jaką jest influencer marketing.

Taki obszar kooperacji to niekwestionowanie doskonała metoda na dotarcie do określonej grupy odbiorców. Dzięki ciągłemu kontaktowi influencerów ze swoimi odbiorcami są oni wiarygodni i lubiani, co daje idealne narzędzie do promowania poszczególnych produktów, całej marki, czy eventów. Przy niesamowicie szybko zmieniającym się rynku można łatwo wnioskować, że cały czas trzeba szukać nowych rozwiązań, które w sposób unikalny zaprezentują naszą reklamę. W tym celu tworzone są różne rozwiązania, których autorzy przeważnie znają temat od środka i serwują niebanalne pomysły na ich realizację.

W ostatnim okresie udało się agencji – zespołowi WEC Communication – przeprowadzić wiele ciekawych i angażujących akcji we współpracy z ‘content creatorami’, bo czujemy w nich potencjał i ogromne możliwości. Dzięki takiemu podejściu, jedną z najfajniejszych akcji okazał się Predator Gaming Stream, podczas którego na specjalnie przygotowanej scenerii przeprowadziliśmy transmisję na żywo, w której twórcy internetowi mogli porozmawiać, odpowiadać na pytania i zmierzyć się na arenie Counter Strike. Zróżnicowanie zaintresowań Japczana, Jana Błachowicza i NieDaRadka połączyło ich, a wszystko dzieki zamiłowaniu do gier komputerowych. 

Jak to się sprawdziło? Według nas wyśmienicie, bo przebiliśmy każdy z założonych wyników – sami zobaczcie efekty.

Niedoceniony Twitch

Wyżej opisane wydarzenie pojawiło się na Twitchu, a jego przebieg oglądało ponad 7 tysięcy osób. Ta platforma do transmisji na żywo jest dobrze znana, jednak uważam że jej potencjał nie został w pełni odkryty. Choć oglądalność jest zdecydowanie mniejsza niż na YouTube, to Twitch charakteryzuje się dużo bliższym, bezpośrednim i przede wszystkim ciągłym kontaktem z odbiorcami. Przekłada się to na zaangażowanie, a przede wszystkim zaufanie do twórcy, którego reputacja odgrywa największą rolę. 

Społeczność Twitcha jest ogromna, a znalezienie odpowiedniego influencera może być szczęśliwym trafem, albo skutkiem dużego researchu, na którego trzeba spędzić niemałą ilość czasu. Istnieje jednak rozwiązanie, któremu zawdzięczamy promocję wcześniej wspomnianego Gaming Streamu.

Animowana reklama, która pojawia się na ekranie transmisji przez określoną ilość czasu na kanałach kilkuset streamerów brzmi jak coś niesamowitego, prawda? Też tak uważamy, dlatego kampania Twitch, którą stworzyliśmy, wykorzystała nową funkcjonalność jaką oferuje inSTREAMLY. Jest to narzędzie, które oferuje polski startup, dzięki któremu można w prosty sposób wyświetlać dowolne reklamy bez przerywania transmisji na żywo. Jako reklamodawca możemy dodać dowolną animację uwzględniając przezroczystość tła i stworzyć unikalne copy wraz z linkiem, które będzie się wyświetlało na czacie twórcy. Warto podkreślić, że całość prezentowana jest w grafice o wielkości ok. 15-20% ekranu bez zakłócania transmisji. Ogromnym plusem na pewno jest możliwość ciągłego monitorowania statystyk.

Jak widać, na powyższym zrzucie ekranu prezentowana jest animacja konkursu, który przeprowadzaliśmy dla marki Predator.

A same statystyki końcowe otrzymujemy w ładnym raporcie, który jest zdecydowanie bardziej obszerny niż powyższy screenshot.

Streamcoi dopełnieniem inSTREAMLY

Mieliśmy okazję również korzystać z narzędzia zwanego Streamcoi, który jest pewnego rodzaju menedżerem wyskakujących reklam u poszczególnych twórców. Sprawdza się to wyśmienicie w większych kampaniach, gdzie chcemy trzymać rękę na pulsie i ręcznie sterować pojawiającymi się reklamami na konkretnych kanałach. Ma to też idealne zastosowanie w momencie, kiedy zarządzamy grupą streamerów i chcemy wykorzystywać ich kanały do reklamowania marki czy produktu lub usługi.

Praktyczny przykład to stworzenie konkursu, a jego ambasadorami jest 10 streamerów. Za zadanie uczestnicy mają odgadnięcie hasła z liter, które pojawiają się na wszystkich 10 kanałach. Jako twórcy kampani i posiadacze Streamcoi, możemy sterować kiedy i jaki komunikat ma się wyświetlić u danego streamera, nie narażając się na ryzyko wynikające z niedopilnowania przez niego obowiązków. Dodatkowo, mamy od razu podane statystyki związane z wyświetleniami i kliknięciami w link.

Poszukiwania influencerów prostsze niż kiedykolwiek

Nierzadko pojawia się problem z wyborem odpowiedniego influencera, idealnie dopasowującego się do planowanej kampanii. W tym wypadku na pomoc przychodzi Dovetale, którego funkcje pozwalają odszukać odpowiednią osobę, niezależnie od tego czy mając to być kampanie z influencerami na Facebooku, Instagramie czy YouTube. 

Poza samym narzędzie, na którym może brakować twórców, warto korzystać z platform posiadających rankingi i statystyki. Przykładowo, do wyszukiwania polskich twórców na Twitch dobrą opcją jest streamerzy.pl, jednak jeśli potrzebujemy informacji bardziej rozbudowanych lub osób zza granicy, dobrym wyborem będzie SocialBlade lub SullyGnome.

W przypadku YouTuba jest troszkę trudniej, bo nie mamy konkretnych podziałów na kategorie udostępnianych treści, jednak SocialBlade nadal spełnia tutaj dobrze swoją funkcję to prześwietlania potencjalnych kandydatów. Podobnie to wygląda z Instagramem czy TikTokiem. 
Nie jest to jednak pierwsza konfrontacja z takim tematem – w naszej Bazie Wiedzy można znaleźć więcej przydatnych informacji. Na przykład szerzej opisany proces o tym jak dobrać odpowiednich influencerów można znaleźć tym artykule.

Liczą się liczby

Nie tylko odnajdywanie, ale również podgląd twórców pod kątem ich wyników jest niezmiernie istotny w procesie wyboru odpowiednich influencerów do naszej kampanii. Wchodzenie na konkretne kanały i ręczne przeglądanie nie jest najgorszą metodą, ale na pewno bardzo czasochłonną. Aby usprawnić pracę warto skorzystać z wyżej wymienionych narzędzi typu SullyGnome, SocialBlade czy TwitchTracker. Dzięki nim całkowicie za darmo możemy podejrzeć wszelkie niezbędne statystyki, takie jak ilość transmitowanych godzin w miesiącu, średnia oglądalność w określonym terminie, ilość obserwujących itp.

SullyGnome
SocialBlade

Powyższe przykłady to jedynie ułamek możliwości tych platform.

Warto pamiętać, że średnie statystyki mogą być przekłamane przez jedną, wybitną transmisję lub viralowy film, warto jednak za każdym razem ręcznie sprawdzać okres co najmniej ostatnich 30 dni i porównać z tym, co podaje średnia wartość.

Nie rzadko zdarza się, że ilość fanów jest sztucznie pompowana i nie odzwierciedla realnych zasięgu danego influencera. Kreatywność i postęp technologiczny pozwalają jednak na coraz łatwiejsze wychwytywanie takich profili. Jednym z takich narzędzi jest funkcjonujący na bazie sztucznej inteligencji HypeAuditor. 

Monitorowanie wyników

Nic dziwnego że każdy chce znać realne efekty tego, za co zapłacił. W większości współprac nie ma możliwości automatyzacji, dlatego bardzo ważne jest skorzystanie z narzędzia, które dostarczy wiarygodne statystyki. 

Najczęstszym modelem jest mierzenie klikalności w link który chcemy, aby influencer udostępnił i wypromował. Na tej podstawie jesteśmy w stanie policzyć click rate, a to z kolei da wynik zaangażowania społeczności. W tym celu najczęściej wykorzystywane jest bit.ly, którego funkcje mierzalności są dostępne nawet w darmowej wersji.

Podsumowanie

Influencer marketing to specyficzne środowisko, które nadal jest bardzo młode i ma ogromny potencjał. Wiele osób widzących duże możliwości utworzyło narzędzia, które w prosty sposób ułatwiają wyszukiwanie odpowiedniej osoby pośród milionów twórców. Poza tym, automatyzacja jest coraz bardziej rozwinięta, dzięki czemu reklamodawcy mają większe pole do wykonywania unikalnych działań, dzięki czemu zwiększa się kreatywność wprowadzanych działań, co na pewno jest istotne w tym segmencie docierania do odbiorcy.


Autor tekstu: Marko Nowak

Katarzyna Pilawa
Zobacz wszystkie wpisy