Social Media
Social Media
Social Media
Social Media
Social Media
Social Media
Social Media
Co zrobić, by konkurs w social mediach odniósł sukces?
czytaj więcej
28 May 2022

Co zrobić, by konkurs w social mediach odniósł sukces?

Niezależnie od branży w jakiej działa firma, konkurs na Facebooku, Instagramie czy innych kanałach social mediowych, może przynieść wiele korzyści. Oczywiście pod warunkiem właściwego jego przygotowania.

Nazywam się Wojtek. Przez lata zarządzania wieloma profilami w social mediach miałem okazję przygotowywać i prowadzić dziesiątki, jeśli nie setki przeróżnych konkursów. Od niewielkich akcji skierowanych na fanów Gwiezdnych wojen w ramach hobbistycznie prowadzonej strony stawars.pl, aż po konkursy z pulami nagród przekraczającymi nawet 100 000 zł dla klientów agencji WEC Communication, takich jak Acer, Predator Gaming, ADATA czy XPG, które organizowałem i obsługiwałem jako Senior Digital Executive w agencji WEC Communication.

Każdy z konkursów uczył mnie czegoś nowego, dlatego też dziś mogę podzielić się swą wiedzą i udzielić kilku rad, jak zoptymalizować korzyści płynące z konkursów w social mediach.

Zanim przejdziemy jednak to kwestii konfiguracji konkursów, zobaczmy jakie korzyści mogą one generować.

  1. Wzrost liczby fanów – jednym z celów najczęściej przyświecających konkursom na firmowych profilach, jest wzrost liczby fanów/obserwujących. Należy jednak pamiętać, że w przypadku konkursu na Facebooku czy też na Instagramie, zadaniem konkursowym nie może być polubienie czy obserwowanie danego profilu, gdyż stoi to w sprzeczności z regulaminem tych platform. Na szczęście sam zasięg konkursu powinien wystarczyć, by przełożyć się na nowych fanów/obserwujących, a ponadto zawsze możemy do tego zachęcać.
  2. Budowanie pozytywnego wizerunku – wydawać by się mogło, że nie ma nic prostszego, w końcu kto nie lubi konkursów. Warto jednak pamiętać o odpowiednio atrakcyjnej nagrodzie, przejrzystym regulaminie oraz aktywnej komunikacji z uczestnikami, by budowany wizerunek był faktycznie pozytywny.
  3. Wzrost świadomości marki, produktu lub promocji – oczywiście większa liczba fanów oraz pozytywny wizerunek, to ogromne wartości same w sobie, jednak często konkursy służyć mają też bardziej wymiernym celom i są de facto przekazem reklamowym dla całej marki, konkretnego produktu czy też akcji promocyjnej.
  4. Pobudzenie sprzedaży – bywa też tak, że konkurs napędzać ma sprzedaż, gdy jednym z warunków udziału jest np. zakup lub skorzystanie z promocji.

Wiemy już zatem, jakie korzyści przynieść może dobrze przygotowany, prowadzony i komunikowany konkurs w social mediach, ale co zrobić, by dobrym go uczynić i w pełni wykorzystać konkursowy potencjał? Oto niezbędne do tego kroki.

I Cel i priorytety konkursu

Poza celem konkursu, który najczęściej pokrywa się z jedną lub wieloma wymienionymi wcześniej korzyściami, trzeba też odpowiedzieć sobie na pytanie, co będzie naszym priorytetem i na czym najbardziej nam zależy. Sprowadza się to najczęściej do wyboru pomiędzy niskim progiem wejścia, czyli prostszym zadaniem i maksymalizacją ilości zgłoszeń, a zadaniem bardziej wymagającym, gdzie liczba uczestników będzie mniejsza, ale w zamian za to, realizowane będą cele poboczne (np. cele sprzedażowe, czy też pozyskanie kontentu, który później marka może wykorzystać).

Przykładowe konkursy przygotowane i prowadzone przez agencję WEC Communication

II Nagrody w konkursie

Mając określony cel i priorytety, można przejść do wyboru nagrody, który ma niebagatelne znaczenie dla ostatecznego sukcesu całej akcji. Nie jest jednak tak, że im wyższa wartość nagrody, tym i sukces konkursu większy. Najważniejszym jest bowiem, by trudność zadania była adekwatna do nagrody, a także by oferowane nagrody były postrzegane jako atrakcyjne przez naszą grupę docelową.

Przygotowując konkurs w social mediach warto też zadbać oto, by poza nagrodą główną (nawet jeśli jest ona bardzo wartościowa), były także nagrody pocieszenia, by wywołać w potencjalnych uczestnikach poczucie, że szanse na wygranie są realne.

Oto przykład konkursu, w którym poszliśmy krok dalej, bowiem konkursowi głównemu, towarzyszyły dwa konkursy dodatkowa, a do wygrania było prawie 100 różnych nagród:

Konkurs główny: https://www.instagram.com/p/CZeBfBJIhoa/

Konkurs dodatkowy I: https://www.instagram.com/p/CZeGneeo-Nl/

Konkurs dodatkowy II: https://www.instagram.com/p/CZeL3J4ISIx/

III Forma konkursu

Wydawać się może, że w tej kwestii, poza obowiązującym prawem (np. w kwestii rozstrzygania konkursów na drodze losowania) czy regulaminem danej platformy, ogranicza nas tylko wyobraźnia. I faktycznie tak jest, ALE nader często okazuje się, że oryginalna lub złożona mechanika konkursu w social mediach, odstrasza potencjalnych uczestników.

Dlatego też warto skorzystać ze sprawdzonych form konkursów, wśród których wyróżnić można trzy podstawowe:

  1. Kto pierwszy, ten lepszy – tutaj z reguły sprawdzana jest wiedza uczestników, temat powiązanie z marką, a o zwycięstwie, poza poprawnością odpowiedzi, decyduje szybkość jej udzielenia. Forma forma taka miała sens, musimy więc do dyspozycji większość liczbę nagród, a i tak liczyć musimy się z tym, że żywotność konkursu będzie ograniczona. Można ją jednak wydłużyć rozbijając konkurs na kilka etapów.
  2. Kreatywne komentarze – forma ta bazuje na interesującym pytaniu, na które oczekujemy interesujących, kreatywnych odpowiedzi. Te najczęściej trafić muszą do komentarza pod postem konkursowym. Dodatkowo można zdobywać w ten sposób wartościowe treści, jeśli prosimy np. o stworzenie hasła reklamowego dla naszego produktu. W tym przypadku zwycięzców najlepiej gdy wyłania jury, ale można to robić też na podstawie ilości reakcji, które zbierają odpowiedzi.
  3. Autorskie zdjęcie lub wideo – najwyżej zawieszona poprzeczka, to zadanie polegające na zrobieniu autorskiego zdjęcia czy filmu na zadany temat. Jeśli konkurs taki miałby być rozgrywany na Instagramie czy Twitterze, należy wymagać także umieszczania unikalnych, konkursowych hashtagów, podczas gdy w przypadku konkursu na Facebooku, zdjęcia lub filmy umieszczane mogą być bezpośrednio w komentarzu do posta konkursowego.
  4. Platformy zewnętrzne – często dobrym pomysłem okazuje się też wykorzystanie platform zewnętrznych jak Gleam czy Kahoot, jednak z uwagi na ich specyfikę (szczególnie quizy Kahoot), możliwość ich wykorzystania bywa ograniczona.

IV Platforma prowadzenia konkursów

O tym, że każdy z kanałów social mediowych ma swoją specyfikę, grupy odbiorców czy też możliwości, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Kwestie te nabierają szczególnego znaczenia podczas wyboru platformy, na której konkurs będzie rozgrywany. 

Pierwszym i najważniejszym czynnikiem determinującym wybór, są istniejące kanały firmowe, by nie pozbawiać się korzyści w postaci zdobywania nowych fanów lub obserwujących.

Następnie skupiamy się na kanale, na którym mamy największe szanse dotrzeć do interesujących nas grup odbiorców. I tak na przykład TikTok i Instagram trafia do osób młodszych, niż Facebook, a Twitter w Polsce dość powszechnie kojarzony jest z kręgami politycznymi, dziennikarskimi, ale także sportowymi.

Oczywiście konkurs może być zorganizowany na wszystkich posiadanych przez firmę kanałach, wtedy trzeba jednak pamiętać, by wybrana forma dostępna była na każdym z nich.

Można też konkurs organizować za pośrednictwem zewnętrznych platform do prowadzenia konkursów, na przykład Gleam, który daje bardzo duże możliwości w zakresie przygotowania zadań konkursowych, które mogą być wykorzystane do realizacji założonych celów. Rozwiązanie takie szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku zdobywania nowych fanów lub obserwujących, a także zachęcania uczestników do realizacji pożądanej przez nas aktywności (np. subskrybowanie newslettera czy innego rodzaju rejestracje).

W przypadku transmisji na żywo, świetnie sprawdzają się też quizy prowadzona na platformie Kahoot.

Świetnym przykładem zastosowania platformy Gleam był konkurs “Odnajdź w sobie siłę” z udziałem ambasadora marki Predator Gaming, Jana Błachowicza.

Key Visual konkursu #Odnajdżwsobiesiłę

Konkurs z jednej strony miał być zaakcentowaniem początku współpracy z mistrzem UFC, ale postanowiliśmy też skorzystać z okazji (i ogromnych zasięgów Jana Błachowicza), by znacząco zwiększyć liczbę obserwujących instagramowy profil naszego klienta.

Dlatego też wśród zadań, poza odpowiedzią na kreatywne pytanie, pojawiło się Obserwowanie profilu predator_pl na Instagramie.

Konkurs okazał się strzałem w dziesiątkę, bowiem poza ponad 7000 zgłoszeń, udało nam się zwiększyć liczbę obserwujących o ponad 6300.

V Regulamin

Wiedząc już co, komu, gdzie i za co chcemy rozdawać, przyszedł czas na stworzenie regulaminu konkursu. Oczywiście najlepiej, gdy od początku do końca stworzy go osoba mająca wnikliwą wiedzę w tym temacie, ale regulamin z powodzeniem stworzyć możemy też sami, pod warunkiem, że gotowy dokument skonsultowany zostanie z prawnikiem.

Regulamin konkursu powinien jasno określać kto jest organizatorem i fundatorem nagród, kto uprawniony jest do brania udziału w konkursie (z grona tego najczęściej wykluczamy osoby powiązane z organizatorem oraz osoby niepełnoletnie). Określić należy platformę, na której prowadzony będzie konkurs, jego zasady oraz czas trwania. Jeśli mamy zamiar w jakikolwiek sposób korzystać z wykonanych na konkurs prac, w regulaminie znaleźć musi się zapis o nieodpłatnym udzieleniu organizatorowi licencji na korzystanie z dzieła uczestnika. 

Niezbędny jest także zapis o udzielaniu organizatorowi zgody na przetwarzanie danych osobowych w wyszczególnionym zakresie i określonym celu (realizacja konkursku, komunikacja z nich związana, wyłonienie laureatów oraz przesłanie nagród).

Następnie wyszczególnić trzeba też nagrody i ich wartość. Pamiętać trzeba też, że jeśli wartość nagrody przekracza 2000 PLN, z tytułu jej wygranej należy opłacić zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. W takim przypadku koniecznym jest też określenie, po czyjej stronie stoi zapłacenie tego podatku (w dobrym tonie jest wzięcie przez organizatora tego kosztu na siebie).

Na koniec znaleźć muszą się także informacje o terminie i sposobie ogłoszenia wyników oraz wysłania nagród, jak również o adresie, na który kierować można ewentualne reklamacje.
Podczas tworzenia regulaminu, warto sprawdzić listę klauzul abuzywnych (niedozwolonych) opublikowanych przez UOKIK. Aczkolwiek w myśl wyroku I CSK 40/14 Sądu Najwyższego:

  • konkurs z nagrodami, który został ogłoszony w Internecie jest przyrzeczeniem publicznym;
  • nawet jeżeli uczestnik konkursu musi coś kupić od osoby trzeciej to  ciągle jest przyrzeczenie publiczne;
  • rozbudowany regulamin konkursu nie staje się wzorcem umowy do regulaminów konkursów nie stosuje się ograniczeń związanych z klauzulami niedozwolonymi, bo jego ich akceptacja nie prowadzi do zawarcia umowy.

Dlatego też, nie trzeba iść na daleko idące ustępstwa, tylko po to, by regulamin pod względem prawny był „czysty jak łza”. Wystarczy zastosować rozsądne, przemyślane klauzule, oraz pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu interesu organizatora.

Warto też pamiętać, by w przypadku konkursu na Facebooku, linku do regulaminu nie umieszczać w treści posta (obniży to jego zasięgi), a w pierwszym komentarzu pod postem. W przypadku konkursu na Instagramie, link do regulaminu najwygodniej umieścić będzie w Bio.

VI Komunikacja

Nareszcie jesteśmy gotowi do startu konkursu! Musimy więc zadbać o jego odpowiednią komunikację. Każdy konkurs na każdym z kanałów własnych powinien otrzymać przynajmniej cztery posty: ogłoszenie konkursu; przypomnienie o konkursie mniej więcej w połowie jego trwania; przypomnienie o konkursie na dzień przed jego zakończeniem oraz ogłoszenie wyników, oraz co najmniej tyle samo Story (jeśli realizujemy konkurs na Instagramie).

Oczywiście, im dłużej trwa konkurs, tym więcej postów z nim wiązanych możemy publikować, ale trzeba zwrócić uwagę, by nie stał się on tematem głównym, w końcu konkurs to tylko dodatek do firmowych kanałów. 

Jeśli w konkursie przygotowywane są prace graficzne, zdjęcia czy filmy, warto publikować najciekawsze z nich jeszcze w trakcie trwania konkursu.

Niezwykle istotne jest też, by przez cały czas trwania konkursu w social mediach, na bieżąco odpowiadać na pytania uczestników pojawiające się czy to w komentarzach, czy też wiadomościach prywatnych.

VII Zwiększenie zasięgów

Bardzo istotne, szczególnie w przypadku konkursów, którymi chcemy zwiększyć liczbę fanów lub obserwujących, jest zwiększenie zasięgów konkursu i wyjście z nim poza własne kanały social media.

Bardzo skuteczna w tym zakresie jest współpraca z Influencerami. Najczęściej wiąże się ona, co prawda, z dodatkowymi kosztami, przynosi jednak bardzo wymierne efekty. Warto też o udostępnienia poprosić firmy lub marki, z którymi nasza współpracuje. 

Następnym sposobem na zwiększenie zasięgu konkursu jest publikacja na różnego rodzaju forach i grupach związanych z tematyką naszego konkursu, a także w konkursowych agregatorach.

Influencer Ziemniak przypomina o konkursie, w którym do wygrania jest monitor Acer Nitro XV282K.

VIII Selekcja i wybór zgłoszeń

Po zakończeniu konkursu przychodzi czas na najżmudniejszy chyba etap całego procesu, a mianowicie przeglądanie i selekcja zgłoszeń, oraz wybór laureatów. Trzeba zwrócić tutaj uwagę na zgodność zgłoszeń z regulaminem, w przypadku zgłoszeń graficznych, na fakt, czy zgłaszanie prace faktycznie są autorskie, a także na czas ich przesłania. Wszystko to w celu uniknięcia sytuacji, gdzie wybrane zgłoszenie nie spełnia wymogów formalnych konkursu.

Kiedy mamy wyselekcjonowane prawidłowe i najlepsze zgłoszenia, pozostaje już tylko wybrać i ogłosić laureatów, a następnie jak najszybciej wysłać im nagrody.

IX Niebezpieczeństwa związane z konkursami

Najczęstsze zastrzeżenia i zażalenia związane z konkursami, dotyczą wyboru laureatów, gdzie o zwycięstwie decyduje subiektywna ocena jury. Przy konkursach cieszących się dużą popularnością (a przecież do tego zawsze dążymy), jest niemal niemożliwe, by nie pojawiły się komentarze osób rozczarowanych faktem, że nie wygrały. Należy odpowiadać na nie w sposób profesjonalny, a w razie konieczności przytaczać odpowiednie zapisy z regulaminu.

W celu uniknięcia wszelkich nieporozumień, warto zawczasu zadbać o to, by zadania konkursowe (oraz ich komunikacja), były przejrzyste i jednoznaczne. Pozwoli to ograniczyć liczbę niezadowolonych uczestników do minimum.

Podsumowanie

Jak więc widać, konkurs w social media nie jest tematem tak prostym, jak mogłoby się wydawać i przed jego rozpoczęciem warto rozważyć skorzystanie z usług agencji social media, w szczególności oczywiście WEC Communiation. Nasza ponad 10-letnie doświadczenie w tym zakresie przekuwamy na bardzo angażującą formę konkursu, bezproblemowy jego przebieg i realizację zakładanych dla niego celów. Z przyjemnością zaczniemy się także kwestiami logistycznymi, jak wysyłka nagród.

Wojciech Wiśniewski
Zobacz wszystkie wpisy