Social Media
Social Media
Social Media
Social Media
Social Media
Social Media
Social Media
Jak zwiększyć ruch w sieci z social media?
czytaj więcej
24 Sep 2021

Jak zwiększyć ruch w sieci z social media?

W dzisiejszych czasach potęga mediów społecznościowych jest nieoceniona. Potwierdzają to badania przeprowadzone przez Social Media Examiner, z których wynika, że aż 87% badanych stwierdziło, że korzyścią z prowadzenia kont w social media jest zwiększenie ruchu w sieci[1]. Jednak jak działać, aby efekty były naprawdę widoczne? My znamy na to odpowiedź!

Efektywne prowadzenie fanpage w social media daje gwarancję zwiększenia ruchu w sieci. Jednak przede wszystkim należy pamiętać o tym, że wszystkie prowadzone działania i akcje w sieci muszą być spójne. Strona internetowa firmy, konta w mediach społecznościowych i wszystkie inne miejsca, w których publikuje się firmowy content powinny tworzyć zgraną sieć powiązań wzajemnie do siebie odsyłających.

Po pierwsze: prowadzenie fanpage wymaga optymalizacji treści

Jeśli użytkownicy chcą się dowiedzieć czegoś o Twojej marce, przeglądają przede wszystkim Twój profil w social media. Bardzo często zaglądają przy tym do sekcji biograficznej. Niestety wielu właścicieli profili tę sekcję traktuje po macoszemu, tracąc przy tym szanse na potencjalne zainteresowanie firmą. Sekcja biograficzna powinna szybko i klarownie komunikować propozycję wartości Twojej marki. Metoda jest prosta – im bardziej wyrazista będzie biografia Twojej firmy, tym większe będzie prawdopodobieństwo przyciągnięcia uwagi publiczności.

WSKAZÓWKA

Zwróć uwagę na to, aby biografia nie była zbyt obszerna, nie chodzi tutaj o dosłownie całą historię biznesu! Wystarczy kilka naprawdę konkretnych zdań z wartościowym dla odbiorcy przekazem. Następie koniecznie połącz biografię ze swoją firmową stroną za pomocą przekierowania. 

Przykład biografii w zakładce O nas na LinkedIn
Źródło: https://www.linkedin.com/company/wec-public-relations/about/

Trochę bardziej zaawansowaną metodą jest stworzenie dodatkowej zakładki w menu na Facebooku, którą dowolnie można personalizować. Dla przykładu softwarehouse może w zakładce zaprezentować zajawki case studies i przekierowywać na stronę www już z rozbudowanym materiałem. Jak na razie zakładki nie cieszą się ogromną popularnością, jednak jak to w social media — trend ten jeszcze może ulec zmianie, dlatego warto z tego skorzystać. 

 

Przykład posta promującego efekty współpracy z firmą Fixit wraz z przekierowaniem na stronę
Źródło: https://www.facebook.com/WECPR

WSKAZÓWKA

Warto dodać o firmie jak najwięcej kluczowych informacji na każdym firmowym koncie w mediach społecznościowych.

Postaw na wiarygodność

Bardzo dobrym krokiem do zwiększenia wartości witryny jest umiejętne wykorzystanie dowodu społecznego. Doświadczenia innych z Twoją marką są naprawdę ważne, dlatego postaraj się zdobyć autentyczne:

  • referencje,
  • rekomendacje,
  • opinie
  • oraz komentarze.

Przed zakupem z opinii korzysta całe mnóstwo internautów i coraz częściej wyszukuje się je w mediach społecznościowych. Według badań Spiegel Research Center, jeżeli produkt/usługa posiada przynajmniej 5 opinii, to aż o 270% wzrasta prawdopodobieństwo dokonania zakupu[2]. Jeśli użytkownik zobaczy na profilu, że klienci doceniają współpracę z daną firmą, chętniej odwiedzi on stronę w poszukiwaniu dalszych informacji. Warto dodać, że negatywnych opinii na pewno nie warto kasować. Jeśli marka ma być autentyczna w sieci, to powinna stawiać na szybką reakcję na negatywy i próbować rozwiązać ewentualny problem, takim działaniem również zadbamy o zwiększenie wiarygodności. Dlatego ukrywanie komentarzy na profilach w social media lub usuwanie nieprzychylnych opinii niekoniecznie stanowi najlepsze rozwiązanie.   Możemy również starać się o to, by inne firmy przychylnie pisały o nas w social media, używając przy tym przekierowania na naszą stronę www lub profil. Przy dobrze układającej się współpracy z inną firmą warto zadbać o ten aspekt, bo może przynieść liczne korzyści w całkiem niedalekiej przyszłości. Reguła jest jedna – im więcej pozytywnych wzmianek o marce w mediach społecznościowych, tym większa szansa na zainteresowanie ofertą na stronie www.

Przykład posta ze wzmianką o WĘC PR
Źródło: https://www.facebook.com/WECPR

W tym miejscu warto również nadmienić o tym, że oprócz pozytywnych komentarzy i opinii warto zadbać o prezentację danych dotyczących liczby klientów, przeprowadzonych projektów, bądź wdrożeń. Są to mocne i niepodważalne dane, które również zwiększają wiarygodność.

Przykład posta z danymi, podsumowanie 2020 roku w WĘC PR
Źródło:
https://www.facebook.com/WECPR

Prezentując takie zestawienie danych na przykład w zakładce „o nas” lub w postach można w celu zdobycia większej ilości informacji zachęcać czytelnika do przejścia na stronę www, gdzie będzie mógł zapoznać się z rozszerzonym materiałem rekomendacji lub poleceń

WSKAZÓWKA

Autentyczność marki budujesz dzięki rzetelnemu przedstawieniu danych, dlatego staraj się publikować prawdziwe i sprawdzone odpowiednio wcześniej informacje.

Wykorzystaj potencjał innych platform społecznościowych

Facebook, Instagram i LinkedIn to nie wszystko! Większość marek korzysta z tych mediów do generowania ruchu w sieci, dlatego warto skupić swoją uwagę również na tych mniej popularnych platformach jak Pinterest i Reddit. Są to dwie aktywnie rozwijające się platformy społecznościowe, które w zależności od odbiorców i tematów mogą przynieść liczne korzyści. 

Pinterest

Pinterest odnotował 454 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie w drugim kwartale 2021 roku, oznacza to, że generuje w taki sposób wzrost o 30% rok do roku[3]. Może i liczba ta blednie przy wyniku Facebooka, który według danych z lipca 2021 ma 2,60 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie[4]. Jednak Pinterest wytycza dość imponującą ścieżkę rozwoju i wzrostu liczby użytkowników, z której naprawdę warto skorzystać. Platforma jest bardzo dobra do poszukiwania inspiracji, nowych trendów czy funkcji.

Aby skorzystać z potencjału platformy można na przykład:

  • publikować zajawki wpisów z firmowego bloga i następnie przekierowywać do strony www.
  • Biorąc pod uwagę orientację platformy na wizualizację, warto w tym przypadku skupić się na przyciągających wzrok grafikach czy zdjęciach, tak aby wyróżnić się na tle innych. 

Reddit

Reddit to również platforma z rosnącym potencjałem, którą warto brać pod uwagę, jeśli chcemy zwiększyć ruch. Z danych na 2021 wynika, że liczba aktywnych użytkowników miesięcznie to średnio 430 miliony[5]. Jest to więc delikatnie mniej niż w przypadku Pinteresta, lecz bez problemu można trafić do grupy docelowej dzięki licznym forom. Wystarczy znaleźć forum, odpowiadające marce lub niszy tematycznej i zacząć działać, angażując się w rozmowy, publikując pytania, dzieląc się inspirującymi ciekawostkami, czy poszerzając perspektywy edukacyjne. Na Reddit dosłownie można zabłysnąć, więc jeśli dana osoba lub grono zainteresuje się Twoim wpisem, to automatycznie będzie chcieć wiedzieć więcej i taka poszlaka może bardzo łatwo doprowadzić do strony www. Jedno jest bardzo ważne, Reddit z pewnością nie jest platformą do bezpośrednich działań promocyjnych i marketingowych, to bardzo konkretna społeczność, która nie jest nastawiona przychylnie na samolubne reklamowanie i działania marketingowe, które są typowo nastawione na sprzedaż. W tym przypadku umiejętna i długofalowa komunikacja przyniesie oczekiwane efekty.

WSKAZÓWKA
Promuj swoją firmę w mediach społecznościowych, z których korzysta najczęściej Twoja grupa docelowa. Nie ograniczaj się tylko do popularnych platform.

Zwróć uwagę na harmonogram publikacji w social media

W przypadku publikacji czas jak i pora dnia mają ogromne znaczenie. Nie można przyciągnąć do swojej witryny ruchu, jeśli publikacje pojawiają się wtedy, kiedy nikt się nie angażuje. Należy w tym wypadku wybrać optymalny czas dla danej grupy docelowej. Żadne narzędzia ani nowoczesne praktyki nie przyniosą tu tyle pożytku, co dobrze przeanalizowane dane statystyczne z profili firmowych. Dosłownie jest to kopalnia wiedzy, z której warto korzystać. Przeanalizuj, kiedy dokładnie Twoja grupa docelowa jest najbardziej aktywna, kiedy reaguje na firmowe publikacje i dostosuj do tego schematu nowy harmonogram publikacji. Jeśli jesteś jeszcze na początku tej drogi i nie posiadasz wystarczającej ilości danych potrzebnych do stworzenia „ulepszonego” harmonogramu, po prostu publikuj treści w zróżnicowanym czasie, tak aby na podstawie tego w najbliższej przyszłości móc wyciągnąć logiczne wnioski i następnie przebudować swój kalendarz publikacji.

WSKAZÓWKA


Jeśli chcesz trafić do odbiorców zagranicznych, koniecznie pamiętaj o dostosowaniu czasu publikacji do odbiorców z konkretnej strefy czasowej.

Klucz do sukcesu? Widoczny przycisk udostępniania treści

Publikacja wartościowych treści często prowadzi do tego, że czytelnik chce się nią podzielić dalej. Jednak w tym mało optymistycznym scenariuszu bywa tak, że taki użytkownik natrafia na spory problem, bo albo treści udostępnić się nie da, albo przycisk to umożliwiający jest tak ukryty, że nie sposób go znaleźć. Tacy ludzie odchodzą a z nimi potencjalne szanse na dotarcie do grona nowych użytkowników/klientów. Aby temu zapobiec i dać możliwość udostępniania treści należy umieścić przycisk udostępniania na stronie w pobliżu treści lub w takim miejscu, by nikt nie mógł go przeoczyć.

WSKAZÓWKA


Jeśli treści, które udostępniasz cieszą się popularnością, to warto w tym wypadku pochwalić się danymi dotyczącymi polubień i ponownych udostępnień.

Przykład posta z przekierowaniem na stronę www
Źródło: https://www.facebook.com/WECPR

WSKAZÓWKA


Im wyższy poziom autentyczności, tym lepsze odczucia odbiorców i robotów Googla, dlatego nie rezygnuj z tego.

Promuj wartościowe treści

Firmy dopiero zaczynają dostrzegać nieoceniony potencjał promocji wartościowych treści w mediach społecznościowych. Jednak zapominają, że promocja tego typu contentu nie powinna być traktowana wybiórczo. Wszystkie wartościowe treści niezależnie czy jest to wpis blogowy, ebook bądź podcast powinny być promowane za każdym razem, aby zwiększyć ich widoczność. Publikuj cytaty, interesujące zajawki w postach na różnego rodzaju platformach i kieruj do dalszej części tekstu na stronę www.

WSKAZÓWKA


Wielokrotnie promuj tą samą treść, aby zainteresować tych, którzy mogli jej nie widzieć lub nie zauważyć za pierwszym razem. Pamiętaj jednak, by jeśli to możliwe zmienić wygląd grafiki i zajawki.

Sprawdź, czy angażujesz odbiorców 

Przy tworzeniu contentu upewnij się, czy na pewno angażujesz swoich odbiorców i czy zachęcasz ich do reakcji. Dobrze by było, aby każdy post zawierał takie pytanie, które wywoła jakąś akcję. W tym przypadku można również spróbować wykorzystać opcję tworzenia ankiet. Bardzo dobrą metodą do angażowania publiczności są konkursy z nagrodami. Nie muszą być to nagrody za niebotyczne sumy – wystarczy zacząć od czegoś, co niesie realną wartość dla Twojej grupy docelowej.

Przykład posta zachęcającego do reakcji
Źródło: https://www.linkedin.com/company/wec-public-relations/posts/?feedView=all

WSKAZÓWKA


Wygraną w konkursie (w zależności od profilu Twojej firmy) może być darmowy audyt, ebook, spotkanie bądź próbka/tester — warto wybrać coś, z czego naprawdę dana osoba skorzysta.

Akcja – reakcja: czyli bądź responsywny

Odpowiadaj na każdy komentarz, jaki pojawi się na profilu. To sprawi, że odbiorcy będą czuć się doceniani i zauważeni. Co więcej, jeśli dana osoba w komentarzu będzie prosić o rozwiązanie lub wskazówkę w ramach interesującego ją tematu, to:

  • od razu proponuj konkretną zakładkę ze strony www,
  • wskaż, gdzie dokładnie znajdzie informacje, których poszukuje.

Szybkie i konkretne odpowiedzi firmy w mediach społecznościowych mogą stać się dobrym wyróżnikiem, w dzisiejszych czasach przecież wszystkim zależy na otrzymaniu odpowiedzi jak najszybciej. Sprawna reakcja sprawi, że zyskasz nie tylko zaufanie, ale grono potencjalnych klientów oraz zdobędziesz nowe relacje. Ważne, aby moderatorem kanałów w mediach społecznościowych była osoba, która ma gruntowną wiedzę o firmie, produktach/usługach oraz o zasadach i procesach w niej panujących, taka osoba bez problemu odpowie na większość pytań oraz przekieruje do podstron, które mogą pomóc danej osobie.

Zasady są proste:

  • jeśli wiesz, że na Twojej stronie www pytający znajdzie wartościową odpowiedź, po prostu go tam kieruj.
  • Jeśli natomiast Twoja strona jest jeszcze uboga, nie zawiera zbyt wiele informacji, to koniecznie zbieraj pytania z mediów społecznościowych bądź innych źródeł. Na podstawie tego spróbuj stworzyć popularną sekcję FAQ, bądź inną zakładkę, która może służyć pomocą w razie potrzeby.

WSKAZÓWKA


Jeśli zauważyłeś, że pytania od użytkowników mają pewien stały schemat, np. bardzo często pytają o ofertę/cennik lub proszą o adres mailowy, możesz stworzyć plik, w którym zamieścisz wszystkie szablony odpowiedzi. Takie rozwiązanie skróci czas, jaki poświęcasz każdorazowo na odpowiadanie na pytania, które często się powtarzają.

Publikuj nowoczesne i autorskie wizualizacje

Atrakcyjna dla oka wizualizacja, grafika bądź film zawsze będzie lepiej konwertować. Obrazy stanowią najlepsze medium do nawiązania emocjonalnej więzi z odbiorcami, sprawiają również, że treść jest bardziej interaktywna i przyjemniejsza w odbiorze. Warto wspomnieć również w tym przypadku o wypracowanej identyfikacji wizualnej marki.

Jeśli jeszcze jej nie masz, to warto zainwestować w ten proces trochę czasu, ponieważ:

  • zyskasz dzięki temu spójny wizerunek na różnych płaszczyznach, który docenią wszyscy odbiorcy,
  • będziesz posiadać oryginalne elementy wyróżniające i cechujące tylko Twoją markę.

WSKAZÓWKA


Jeśli chcesz w interesujący sposób przedstawić zbiór danych, wykorzystaj do tego infografiki. Infografiki mogą w odświeżający sposób odmienić Twoje treści. Są one szczególnie pomocne przy tłumaczeniu szczegółowych lub złożonych informacji. W przypadku bardzo rozbudowanych infografik upewnij się, że dane są łatwe do zrozumienia.

Działania długofalowe to klucz do sukcesu

Jak widać istnieją różne możliwości, pozwalające na efektywne zwiększenie ruchu w sieci. Media społecznościowe dają wiele opcji, które po uprzedniej analizie i weryfikacji mogą bardzo pomóc w budowaniu rozpoznawalności marki w sieci i kierowaniu odbiorców na stronę www. Niezależnie jednak od podejmowanych działań trzeba pamiętać o tym, że sukces mogą przynieść jedynie działania prowadzone długofalowo. Systematyczność i rzetelność zdecydowanie ułatwią osiągnięcie założonych celów związanych z wygenerowaniem ruchu.

WSKAZÓWKA NA KONIEC


Nie poddawaj się! 🙂 Każde działanie, które będziesz wykonywać rzetelnie i sumiennie prędzej czy później przyniesie efekt, na którym Ci zależy.


[1] Źródło: Ivana V., 90+ Social Media Marketing Statistics to Keep in Mind in 2021,

https://www.smallbizgenius.net/by-the-numbers/social-media-marketing-statistics/#gref
(dostęp: 26.08.202).

[2] Źródło: Social proof statistics 2021,  https://repuso.com/blog/social-proof-statistics-2021/

[3] Źródło: Number of monthly active Pinterest users worldwide from 2nd quarter 2016 to 2nd quarter 2021, https://www.statista.com/statistics/463353/pinterest-global-mau/
(dostęp: lipiec 2021)

[4] Źródło: Statystyki demograficzne Facebooka: Ile osób korzysta z Facebooka w 2021 roku?, https://www.affde.com/pl/facebook-users.html

(dostęp: lipiec 2021)

[5] Źródło:Reddit Usage and Growth Statistics: How Many People Use Reddit in 2021?,

https://backlinko.com/reddit-users
(dostęp: 25.02.2021)

Luiza Urbańska
Zobacz wszystkie wpisy