Public Relations
Public Relations
Public Relations
Public Relations
Public Relations
Public Relations
Public Relations
Czym zajmuje się agencja PR, agencja kreatywna i agencja social media?
czytaj więcej
17 Dec 2021

Czym zajmuje się agencja PR, agencja kreatywna i agencja social media?

Prowadzisz firmę lub jej dział marketingu i zastanawiasz się nad wyborem agencji? A może po prostu interesuje Cię czym różnią się ich różne rodzaje: agencja PR od agencji kreatywnej, a agencja social media od agencji 360?

Od zakończenia studiów (a było to już dużo lat temu ;)) pracuję dla różnego rodzaju agencji. Były agencje marketingowe, były zajmujące się contentem, były specjalizujące się w kompleksowej obsłudze centrów handlowych… aktualnie pełnię rolę Senior Project Executive w WEC Communication.

Dzięki zdobytym doświadczeniom i stałej obserwacji branży, dziś mogę się podzielić z Tobą swoimi spostrzeżeniami. Outsourcing niektórych zadań, które piętrzą się przed prowadzącymi firmę, to często najlepsze (a jeszcze częściej najkorzystniejsze) rozwiązanie. Zatrudnienie grona kilku lub kilkunastu ekspertów wiąże się nie tylko z kosztami, ale też większą biurokracją – dlatego oddanie w ręce zewnętrznych ekspertów części obowiązków może być optymalną decyzją. 

Outsourcować można różne zadania: od księgowości, przez produkcję, po magazynowanie. Ale ja chcę opowiedzieć Ci więcej o współpracy z agencjami. Od dobrych kilkunastu lat pojawiają się one na rynku jedna po drugiej i osobie niezorientowanej, dopiero poszukującej agencji do współpracy, może to zamieszać w głowie. Czy powinienem wybrać agencję PR czy social media? Czym one się od siebie w ogóle od siebie różnią?

Z tego artykułu dowiesz się więcej na temat kompetencji najpopularniejszych typów agencji oraz ich pracowników. Zapraszam do lektury!

Agencja PR, czyli eksperci do spraw wizerunku

Agencja PR, czyli firma zajmująca się public relations – relacjami z różnego typu podmiotami na rynku. Celem wszelkich działań tego rodzaju agencji jest budowanie zaufania i wiarygodności klientów, dbanie o reputację oraz coraz lepszą rozpoznawalność marki. Brzmi jak czarna magia? No to wyjaśniam! 

Działania PRowe w dużej mierze opierają się o współpracę z mediami. Na co dzień PRowcy tworzą treści, artykuły, notatki prasowe na temat działalności firmy, jej produktów lub usług. Przekazują je redakcjom, a dzięki utrzymywanym z nimi relacjom, wpływają na ich publikację w mediach. Następnie monitorują liczbę i jakość opublikowanych materiałów, analizują te wskaźniki i dbają, by utrzymywały właściwy poziom. Agencja PR odpowiada również za organizowanie spotkań dla przedstawicieli prasy, często reprezentując klienta w roli rzecznika.

Bardzo ważną gałęzią działań PRowych jest PR kryzysowy. Oznacza to reakcję na wszelkie problemy marki, często całkowicie niezależne od bieżących aktywności PRowych. Przykład: wyciek danych, atak hackerów, pozew wobec firmy. Nie życzę Ci oczywiście, żebyś musiał/a kiedykolwiek się o tym przekonać na własnej skórze – ale zawsze warto być przygotowanym na takie sytuacje. Agencja PR w takim momencie ma nowe, najważniejsze zadanie: obronić dotychczasowy wizerunek marki, zminimalizować negatywny wpływ okoliczności na przyszłość firmy.

Ale… to nadal nie wszystko. Dobra agencja pomoże klientowi we wszystkich aspektach związanych z budowaniem rozpoznawalności i utrwalaniem dobrego wizerunku. Możesz zatem liczyć nie tylko na publikacje w mediach, ale też pomoc w tworzeniu kampanii z influencerami (influencer marketing), w prowadzeniu kanałów w mediach społecznościowych (social media marketing), w przygotowywaniu kampanii promocyjnych i marketingowych. W zależności od specjalizacji danej agencji może to być albo wsparcie strategią (czyli nadanie takiego kierunku tym działaniom, by realizowały określone cele wizerunkowe), albo ich częściowe przejęcie pod własną realizację, albo koordynacja tych wszystkich zadań od A do Z – od zaplanowania po raportowanie wyników.

Agencja kreatywna a agencja reklamowa – czym się zajmują i czym się różnią?

Kolejny typ agencji, o których chcę Ci opowiedzieć, to agencje kreatywne. Kreatywne, czyli pomysłowe, czyli twórcze, czyli… dalej nie wiadomo jakie. Warto więc zacząć od tego, że tak naprawdę trzonem działalności agencji kreatywnych jest reklama, marketing i promocja.

Specjaliści w nich pracujący zajmują się wymyślaniem i tworzeniem konceptów, które mogą być podstawą do różnorodnych działań marki. Często działają zadaniowo: nazwa firmy lub produktu, niestandardowe rozwiązania na event (np. stoisko na targi), odlotowy pomysł na kampanię. Jednak znacznie częściej łączą w sobie również kompetencje agencji reklamowej, czyli nie tylko wymyślają, ale i realizują swoje koncepty.

Realizacje mogą być mniejsze i większe, mogą to być zarówno reklamy video, jak i ulotki, może to być ogromny nośnik w centrum miasta, ale i akcje typu performance. Może to być właściwie wszystko, ważne żeby było zaskakujące i niekonwencjonalne.

Jak odróżnić agencję kreatywną od reklamowej? Jest to bardzo trudne, bo sama kreatywność w reklamie jest trudna do zdefiniowania. Warto na pewno dokładnie zapoznać się z portfolio, czy rzeczywiście widzi się w nim coś kreatywnego i dotąd niespotkanego – bo właśnie to wyjście poza standard powinno być wyznacznikiem.

W ofercie agencji reklamowej natomiast – być może również kreatywnej, lecz nie używającej tego określnika – znajduje się nie tylko projektowanie i realizacja różnych formatów reklamowych. Oprócz tego agencja przygotowuje dla klienta strategię promocji, opracowuje mediaplan, zarządza budżetami. Na tej podstawie dobiera optymalne rozwiązania, środki przekazu i narzędzia.

Głównym celem agencji kreatywnej jest zrobić coś niesamowitego. Agencja reklamowa ma natomiast zwiększyć zasięg marki, co powinno przekładać się na rozwój sprzedaży. Czy to się wyklucza? Nie. Czy jest ze sobą nierozłączne? Też nie 😉

Agencja social media, czyli specjaliści od komunikacji w sieci

Przyjrzyjmy się jeszcze agencjom social media, czyli specjalizującym się w marketingu w mediach społecznościowych. Częściowo ich działania zawierają się w aktywnościach agencji PR czy kreatywnych – ale tylko częściowo.

Specjaliści od sociali zajmują się mediami społecznościowymi klienta. Najpierw dobierają kanały do marki (serio, nie każda firma potrzebuje i Facebooka, i Instagrama, i TikToka, i Twittera, i Pinteresta, i…), tworzą strategię komunikacji opartą na potrzebach klienta i własnym doświadczeniu, a potem ją wdrażają. Wdrożenie oznacza ni mniej, ni więcej jak codzienną opiekę nad kanałami: pisanie content planów z postami, przygotowywanie do nich grafik i/lub video, odpowiadanie na komentarze i wiadomości. Agencje social media są także odpowiedzialne za kampanie prowadzone w tych kanałach. Opracowują więc ich koncepty, dopasowują grupy docelowe, przygotowują estymacje, zarządzają budżetem, optymalizują działania w trakcie, a na koniec zdają z nich raport.

Punktem stycznym z agencją PR jest sama komunikacja i wpływanie na pozytywny wizerunek marki, ale też działania kryzysowe. Jak wiadomo, to właśnie w mediach społecznościowych najczęściej może wylać się żółć – w sieci dużo łatwiej jest hejtować niż przyjść do firmy i nakrzyczeć na prezesa… I tu eksperci z agencji social media są odpowiedzialni za właściwe przekierowanie niezadowolonego internauty, by albo rozwiązać jego problem i/albo uspokoić reakcje pozostałych odbiorców.

Natomiast jeśli popatrzeć na części wspólne z agencjami kreatywnymi, to na pewno dobrą cechą w social media jest oryginalność i nieszablonowość. Tyczy się to zarówno kampanii promocyjnych, grafik, tekstów postów, jak i samego stylu komunikacji. W sieci znajduje się tak wiele marek, że naprawdę trzeba umieć się wyróżnić!

Agencje 360 – co to znaczy i czym są?

Jak widzisz, wyżej opisane agencje cechuje to, że zajmują się wycinkiem działań dla swoich klientów, chociaż często się one ze sobą zazębiają. W takiej sytuacji firma X, aby mieć poczucie pełnego zaopiekowania swoimi sprawami okołomarketingowymi, powinna współpracować z kilkoma (lub nawet i kilkunastoma!) różnymi agencjami. Czy ma to sens? Oczywiście ma. Wymaga jednak zdolności koordynacyjnych na bardzo wysokim poziomie, co szczególnie jest trudne dla firm z małym działem zajmującym się kwestiami marketingowymi i promocyjnymi. 

Rozwiązaniem jest albo zatrudnienie specjalistów różnych dziedzin, albo podjęcie współpracy z jedną agencją, która realizuje wszystkie potrzeby firmy.

I tu na scenę wchodzą agencje 360, zwane również full service. 

Jak nazwa wskazuje (a właściwie obie nazwy), zajmują się one właściwie wszystkim. Klient może liczyć na wsparcie w pełnym zakresie (360 stopni ;)). Najczęściej takie agencje zatrudniają na stałe specjalistów różnych dziedzin, a dodatkowo mają siatkę sprawdzonych podwykonawców, z którymi współpracują przy określonego typu realizacjach. Nie oznacza to, że oddają dane zadania w ręce kogoś innego; pracownicy agencji uczestniczą w projekcie i koordynują poszczególne działania, nawet jeśli któreś z nich należą do kogoś spoza agencji.

Przykładem “z naszego podwórka” mogą być realizacje dużych eventów, jak Intel Extreme Masters. Na co dzień dla agencji pracuje mniej więcej 20 osób. W trakcie takiego wydarzenia musimy korzystać ze sprawdzonych podwykonawców – codzienna praca także musi być wykonana i nie można wyłączyć z ongoingowych działań wszystkich pracowników agencji. A po drugie, 20 osób przy organizacji imprezy na taką skalę jak IEM to i tak za mało 😉 Żeby nie być gołosłowną dodaję zdjęcia z ostatniej edycji, a na nich zobaczysz zorganizowany dla dziennikarzy event, wynajętych cosplayerów w stworzonych na tę okazję strojach, współpracujące z nami hostessy rozdające wyprodukowane gadżety. A to tylko kilka puzzli tej wielkiej układanki!

Agencja 360 zrobi dla klienta wszystko, czego będzie potrzebował: może prowadzić jego kanały w social media, wymyślać kampanie i hasła, tworzyć i dystrybuować informacje prasowe – łączy kompetencje różnego rodzaju agencji. Czasem jednak w firmie pojawiają się niespodziewane zadania, można powiedzieć że będące swego rodzaju problemami. I w wtedy klient też nie zostanie sam: pracownicy agencji 360 są jak agenci do zadań specjalnych i znajdują rozwiązania nawet w najdziwniejszych i najbardziej skomplikowanych przypadkach.

WEC Communication – więcej niż agencja PR, więcej niż agencja kreatywna i więcej niż agencja social media

My, WEC Communication, też jeszcze do niedawna byliśmy agencją PR. I nadal zajmujemy się public relations, te umiejętności mamy w swoim DNA. Działamy jednak na rynku już od ponad 10 lat i w tym czasie naprawdę wiele się zmieniło. Ewoluowały nie tylko potrzeby naszych klientów, realia rynkowe, ale i nasze kompetencje – zespół rozrastał się, pojawiały się nowe osoby, a każda z nich wniosła do teamu swój pierwiastek. 

Dziś zajmujemy się nie tylko public relations, ale ogólnie pojętą komunikacją: relacjami z mediami, działaniami marketingowymi, prowadzeniem kanałów social media, zakupem i produkcją reklam, projektowaniem i realizacją eventów. Nasz zespół tworzą specjaliści różnych dziedzin, dzięki czemu działamy jako agencja 360, realizująca odpowiedzi na zapotrzebowania klientów w pełnym zakresie.

W najogólniejszym ujęciu można powiedzieć, że specjalizujemy się w tworzeniu komunikacji z różnymi podmiotami – stąd też nasz rebranding i zmiana nazwy agencji na WEC Communication.

Na co dzień stale pracujemy dla dużych graczy na rynku IT, takich jak Acer Polska i Acer UK, Sabre, Logitech, Adata. Dbamy o wizerunek każdego naszego klienta, tworzymy wszelkie materiały prasowe i je dystrybuujemy. Uwielbiamy projekty technologiczne i gamingowe, mające zaskakiwać i wciągać. Jesteśmy świetni w organizacji różnego rodzaju eventów i wydarzeń. Kreujemy i koordynujemy kampanie w off- i onlinie.

Czy to już wszystko? Na pewno nie. Więcej o tym, co robimy przeczytasz w zakładkach PROJEKTY i USŁUGI, o naszych najnowszych działaniach piszemy w zakładce AKTUALNOŚCI, a BAZA WIEDZY to miejsce, w którym uchylamy rąbek naszego know-how. Zachęcam do zagłębienia się w WEC Communication jeszcze bardziej – i zapraszam do kontaktu, jeśli poszukujesz agencji, z którą zrobisz wszystko na najwyższym poziomie.

Anna Urbańczyk
Senior Project Executive w WEC Communication. Na co dzień w pracy zajmuję się realizacją zadań często niemożliwych. A po pracy zresztą także :)
Zobacz wszystkie wpisy