Social Media, Social Media
Social Media, Social Media
Social Media, Social Media
Social Media, Social Media
Social Media, Social Media
Social Media, Social Media
Social Media, Social Media
Co warto wiedzieć przy tworzeniu skutecznych reklam w Social Media?
czytaj więcej
11 Jul 2023

Co warto wiedzieć przy tworzeniu skutecznych reklam w Social Media?

Poradnik dla osób, które opanowały podstawy tworzenia reklam i mają kilka kampanii za sobą.

Ale najpierw kilka słów o mnie. Jestem Patryk i perfromance marketingiem zajmuję się od 3 lat. Doświadczenie zdobywałem w różnych agencjach marketingowych i korporacjach. To mój pierwszy artykuł dla naszej bazy wiedzy i mam nadzieję, że nie ostatni!

Jak powszechnie wiadomo, reklamy w Social Media pozwalają dotrzeć relatywnie niedużym kosztem do szerokiej liczby potencjalnych klientów/zainteresowanych. Reklamy te mogą realizować praktycznie każdy wyznaczony przez nas cel – od zwiększania świadomości marki, przez zbieranie leadów, a na sprzedaży produktów kończąc. Wiedza z poniższego artykułu jest najbardziej kompatybilna z systemami Facebook Ads i LinkedIn Ads. Myślę, jednak, że bez problemu można ją stosować także w przypadku innych systemów jak Twitter czy Pinterest. Działają one na bardzo podobnej zasadzie i nie ma potrzeby specjalnego rozgraniczania.

Przypomnijmy sobie jak wygląda taki typowy proces tworzenia reklam i opiszmy na co zwracać szczególną uwagę.

1.Wybór celu kampanii. 

Sytuacja w tym przypadku jest dosyć zero-jedynkowa. Jeżeli wybierzemy zły cel kampanii, to w najlepszym wypadku reklama wystartuje, ale nie będzie realizować wyników, na których nam zależy, a w najgorszym – kampania nie wystartuje wcale, a w gratisie możemy dostać ostrzeżenie lub blokadę konta reklamowego. 

Dlatego warto chwilę pomyśleć nad wyborem celu i tym samym ominąć potencjalne kłopoty z weryfikacją reklamy itd.

Tak jak widzimy na screenie powyżej, w tej kampanii dla jednego z naszych klientów z branży IT został wybrany cel “Employment”. Dzięki takiemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie łatwiej docierać do osób szukających pracę i niejako ubezpieczamy się przed Facebookiem przed ewentualnym zablokowaniem naszej reklamy.

2.Określenie budżetu kampanii

W tym przypadku warto skupić się na twardych danych. Jeżeli działamy w niszowej branży, gdzie potencjalny koszt za kliknięcie może spokojnie przekroczyć 2 zł, to nie ma co się łudzić, że z budżetem 5-10 zł dziennie zawojujemy świat. Budżet musi być dopasowany do celów jakie sobie założymy i dawać nam możliwość testowania różnych rozwiązań.

3.Czas trwania kampanii

Tu sytuacja jest dosyć prosta. Z mojego (i nie tylko) doświadczenia dobrze jest, gdy kampania trwa przynajmniej 48h. Każdy dzień trwania to szersze możliwości, by algorytmy lepiej wyświetlały naszą reklamę odpowiednim użytkownikom.

Jest to ściśle skorelowane z konstrukcją algorytmów reklamowych, które są podzielone na kilka faz m.in: proces uczenia się i proces optymalizacji. Dlatego tak ważne jest, by kampania miała czas na spokojny rozruch i działanie. Kampanie o bardzo krótkim czasie trwania zwykle wychodzą drożej i przynoszą słabsze rezultaty.

4.Targetowanie (czyli to, co lubimy najbardziej)

Jak wyglądają możliwości targetowania w panelu Facebook’a czy LinkedIn – każdy widzi, a jeżeli nie, to już nieco opowiem jak to wygląda. Jeżeli nie musimy wybierać specjalnej kategorii reklam to w kwestii targetowania możemy wybrać:

  • lokalizację
  • wiek grupy docelowej
  • płeć
  • szczegółowe targetowanie jak np. zainteresowania, stanowiska, grupy w których jest nasza grupa docelowa itd.

Jak już mamy określoną grupę docelową, to warto zadbać jednak o to, by nie była zbyt duża, a w gorszym przypadku – zbyt mała. A dlaczego tak?

  1. zbyt mała
  • wysoki CPM (koszt za 1000 wyświetleń); wysokie CPC (koszt za kliknięcie); ograniczone możliwości uczenia się kampanii; w drastycznych przypadkach – kampania nie będzie się wyświetlać praktycznie wcale
  1. zbyt duża
  • niskie CTR (procentowy stosunek między liczbą kliknięć,a wyświetleniami reklamy) – kampania wykazuje niską skuteczność, co przekłada się na wyższe wskaźniki CPC

5.Reklamy

Kilka porad ode mnie:

  • warto być kreatywnym. Rebusy, zgadywanki itd. – mają bardzo wysoką skuteczność.

Przykład:

Nasza agencja chciała zatrudnić studenta do pomocy w naszym biurze. Standardowe reklamy nie generowały satysfakcjonujących wyników, więc postawiliśmy na luźny styl i kreatywność.

Prawie 300 kliknięć za niecałe 150 zł i CTR na poziomie niemal 5,5%. To wyniki naprawdę dobrei pokazujące, że czasem warto wyjść poza utarte schematy reklamowe.

  • idź w reklamy video. Z zasady przyciągają uwagę bardziej i zwykle ich skuteczność jest wyższa od grafik statycznych.
  • jeżeli budżet na kampanię nie wykazuje się nadmierną skromnością, to warto tworzyć więcej kreacji reklamowych, dodawać więcej tekstów i nagłówków. System dostaje więcej materiału – szybciej się uczy.

Bonus: Warto (a nawet trzeba) korzystać z Pixela Facebook’a – tworzenie grup niestandardowych z użytkowników, którzy byli u nas na stronie internetowej w którymś momencie, może się okazać więcej niż przydatne. Pixel pozwala także na podstawowe mierzenie konwersji w witrynie co jest niezbędne w przypadku wszelkiego rodzaju e-commerce, a swoją przydatność wykazuje także w przypadku usług i innych działalności.

Podsumowanie

Tipy które przekazałem w tym artykule to wielki skrót tego na co warto zwracać uwagę przy tworzeniu reklam w Social Media. Szersze opracowania każdego z powyższych podpunktów z łatwością można znaleźć w internecie lub można się mnie zapytać poprzez LinkedIn https://www.linkedin.com/in/patryk-rygu%C5%82a-25244421b/

Życzę niskich CPC i wysokich CTR. Powodzenia!

Patryk Ryguła
Zobacz wszystkie wpisy