Co warto wiedzieć przy tworzeniu skutecznych reklam w Social Media?
Poradnik dla osób, które opanowały podstawy tworzenia reklam i mają kilka kampanii za sobą.
Ale najpierw kilka słów o mnie. Jestem Patryk i perfromance marketingiem zajmuję się od 3 lat. Doświadczenie zdobywałem w różnych agencjach marketingowych i korporacjach. To mój pierwszy artykuł dla naszej bazy wiedzy i mam nadzieję, że nie ostatni!
Jak powszechnie wiadomo, reklamy w Social Media pozwalają dotrzeć relatywnie niedużym kosztem do szerokiej liczby potencjalnych klientów/zainteresowanych. Reklamy te mogą realizować praktycznie każdy wyznaczony przez nas cel - od zwiększania świadomości marki, przez zbieranie leadów, a na sprzedaży produktów kończąc. Wiedza z poniższego artykułu jest najbardziej kompatybilna z systemami Facebook Ads i LinkedIn Ads. Myślę, jednak, że bez problemu można ją stosować także w przypadku innych systemów jak Twitter czy Pinterest. Działają one na bardzo podobnej zasadzie i nie ma potrzeby specjalnego rozgraniczania.
Przypomnijmy sobie jak wygląda taki typowy proces tworzenia reklam i opiszmy na co zwracać szczególną uwagę.
1.Wybór celu kampanii.
Sytuacja w tym przypadku jest dosyć zero-jedynkowa. Jeżeli wybierzemy zły cel kampanii, to w najlepszym wypadku reklama wystartuje, ale nie będzie realizować wyników, na których nam zależy, a w najgorszym - kampania nie wystartuje wcale, a w gratisie możemy dostać ostrzeżenie lub blokadę konta reklamowego.
Dlatego warto chwilę pomyśleć nad wyborem celu i tym samym ominąć potencjalne kłopoty z weryfikacją reklamy itd.
Tak jak widzimy na screenie powyżej, w tej kampanii dla jednego z naszych klientów z branży IT został wybrany cel “Employment”. Dzięki takiemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie łatwiej docierać do osób szukających pracę i niejako ubezpieczamy się przed Facebookiem przed ewentualnym zablokowaniem naszej reklamy.
2.Określenie budżetu kampanii
W tym przypadku warto skupić się na twardych danych. Jeżeli działamy w niszowej branży, gdzie potencjalny koszt za kliknięcie może spokojnie przekroczyć 2 zł, to nie ma co się łudzić, że z budżetem 5-10 zł dziennie zawojujemy świat. Budżet musi być dopasowany do celów jakie sobie założymy i dawać nam możliwość testowania różnych rozwiązań.
3.Czas trwania kampanii
Tu sytuacja jest dosyć prosta. Z mojego (i nie tylko) doświadczenia dobrze jest, gdy kampania trwa przynajmniej 48h. Każdy dzień trwania to szersze możliwości, by algorytmy lepiej wyświetlały naszą reklamę odpowiednim użytkownikom.
Jest to ściśle skorelowane z konstrukcją algorytmów reklamowych, które są podzielone na kilka faz m.in: proces uczenia się i proces optymalizacji. Dlatego tak ważne jest, by kampania miała czas na spokojny rozruch i działanie. Kampanie o bardzo krótkim czasie trwania zwykle wychodzą drożej i przynoszą słabsze rezultaty.
4.Targetowanie (czyli to, co lubimy najbardziej)
Jak wyglądają możliwości targetowania w panelu Facebook’a czy LinkedIn - każdy widzi, a jeżeli nie, to już nieco opowiem jak to wygląda. Jeżeli nie musimy wybierać specjalnej kategorii reklam to w kwestii targetowania możemy wybrać:
- lokalizację
- wiek grupy docelowej
- płeć
- szczegółowe targetowanie jak np. zainteresowania, stanowiska, grupy w których jest nasza grupa docelowa itd.
Jak już mamy określoną grupę docelową, to warto zadbać jednak o to, by nie była zbyt duża, a w gorszym przypadku - zbyt mała. A dlaczego tak?
- zbyt mała
- wysoki CPM (koszt za 1000 wyświetleń); wysokie CPC (koszt za kliknięcie); ograniczone możliwości uczenia się kampanii; w drastycznych przypadkach - kampania nie będzie się wyświetlać praktycznie wcale
- zbyt duża
- niskie CTR (procentowy stosunek między liczbą kliknięć,a wyświetleniami reklamy) - kampania wykazuje niską skuteczność, co przekłada się na wyższe wskaźniki CPC
5.Reklamy
Kilka porad ode mnie:
- warto być kreatywnym. Rebusy, zgadywanki itd. - mają bardzo wysoką skuteczność.
Przykład:
Nasza agencja chciała zatrudnić studenta do pomocy w naszym biurze. Standardowe reklamy nie generowały satysfakcjonujących wyników, więc postawiliśmy na luźny styl i kreatywność.
Prawie 300 kliknięć za niecałe 150 zł i CTR na poziomie niemal 5,5%. To wyniki naprawdę dobrei pokazujące, że czasem warto wyjść poza utarte schematy reklamowe.
- idź w reklamy video. Z zasady przyciągają uwagę bardziej i zwykle ich skuteczność jest wyższa od grafik statycznych.
- jeżeli budżet na kampanię nie wykazuje się nadmierną skromnością, to warto tworzyć więcej kreacji reklamowych, dodawać więcej tekstów i nagłówków. System dostaje więcej materiału - szybciej się uczy.
Bonus: Warto (a nawet trzeba) korzystać z Pixela Facebook’a - tworzenie grup niestandardowych z użytkowników, którzy byli u nas na stronie internetowej w którymś momencie, może się okazać więcej niż przydatne. Pixel pozwala także na podstawowe mierzenie konwersji w witrynie co jest niezbędne w przypadku wszelkiego rodzaju e-commerce, a swoją przydatność wykazuje także w przypadku usług i innych działalności.
Podsumowanie
Tipy które przekazałem w tym artykule to wielki skrót tego na co warto zwracać uwagę przy tworzeniu reklam w Social Media. Szersze opracowania każdego z powyższych podpunktów z łatwością można znaleźć w internecie lub można się mnie zapytać poprzez LinkedIn https://www.linkedin.com/in/patryk-rygu%C5%82a-25244421b/
Życzę niskich CPC i wysokich CTR. Powodzenia!